ביטול הגבלת חשבונות בנק בשל שיקים ללא כיסוי: אחד מתחומי התמחותנו לאורך שנים ארוכות הינו הסרת הגבלת חשבונות בנק עסקיים בשל שיקים ללא כיסוי (בהתאם לחוק שיקים ללא כיסוי, תשמ"א-1981). אנו מתהדרים ברקורד מרשים של הצלחה במאות עררים על הגבלות שכאלה, ומעניקים שירות ללקוחות ממגזרים עסקיים שונים.
נציין כי סעיף 2 (א) בחוק קובע כי חשבון שנמשכו על גביו במהלך תקופה של עד שנים-עשר חודשים עשרה שיקים (או יותר) ללא כיסוי והבנק סירב לכבדם מסיבה זו יוגבל למשך שנה.
במקרה שסורבו על ידי הבנק עשרה שיקים או אף יותר בתקופה קצרה מאוד (לא חלפו לפחות חמישה עשר יום בין הסירוב הראשון לסירוב האחרון), אזי לא יוגבל החשבון. זאת על מנת להגן על לקוחות שחוו אירוע חד-פעמי ויוצא דופן בהתנהלותם.
הגבלת הפעילות מתבטאת בסיווגו של החשבון כ"חשבון מוגבל", ושל בעליו – כ"לקוח מוגבל". על חשבון מוגבל חל איסור למשוך שיקים, כלומר שהבנק לא יכבד שיקים אשר נמשכו על גבי חשבון זה בתקופת ההגבלה מסיבת "חשבון מוגבל". עם זאת, אם ללקוח מוגבל יש חשבון נוסף שלא הוגבל, הוא רשאי להמשיך ולמשוך עליו שיקים (אלא במקרה של "הגבלה חמורה" החלה על כל החשבונות).
מה ניתן לעשות במצב שבו החשבון הוגבל?
חשוב לדעת כי הנושים השונים כגון ספקים אשר מחזיקים בצ'קים שלכם שטרם הגיע מועד פרעונם יכולים לפעול באמצעות לשכת ההוצאה לפועל לגביית הצ'קים. לכן יש לפעול במהירות להחלפת הצ'קים המוחזקים ולביטול ההגבלה באמצעות מומחה לנושא.
ההשלכות של הגבלת חשבון והגבלת לקוח
בהתאם לחוק שיקים ללא כיסוי, התשמ"א-1981, לקוח מוגבל אינו רשאי לפתוח חשבון חדש שנמשכים עליו שיקים בכל בנק שהוא. האיסור חל אך ורק לגבי חשבון במטבע ישראלי שמושכים עליו שיקים. עם זאת, לקוח מוגבל רשאי לפתוח חשבון רגיל, שלא נמשכים עליו שיקים, וזאת בתנאי שאין מניעה אחרת לפתיחת החשבון. סירוב של בנק לפתוח חשבון ללא שיקים אך ורק משום שהלקוח מוגבל אינו בגדר סירוב סביר לפתיחת חשבון..
מהי תקופת הגבלה רגילה?
תקופת ההגבלה הרגילה היא שנה אחת. התקופה מתחילה ביום שבו הבנק הודיע ללקוח על הגבלת חשבונו והיא חלה לפחות חמישה עשר ימים לאחר היום שבו ההודעה נשלחה ללקוח.
על לקוחותינו, נמנים בכירים המחויבים בהסרה מהירה ויעילה של הגבלת החשבונות על-מנת להימנע מנזק תדמיתי או מסחרי כבד, ובהם עורכי-דין מוכרים (ואף שופטים), רואי-חשבון, אנשי ציבור, תאגידים וארגונים גדולים ועוד. משרדנו הינו היחיד שהצליח להשיג, במקרים מיוחדים, צווי איסור פרסום וסגירת דלתות בית המשפט במהלך דיון על הגבלת חשבון – על-מנת למנוע נזק מסחרי כבד ללקוח. בסופו של יום הוסרה ההגבלה לחלוטין – ללא כל פרסום או תיעוד של קיומה או של ניהול ההליך עצמו.
הגבלת חשבון בנק בשל שיקים ללא כיסוי היא מצב משפטי מורכב הדורש טיפול מקצועי ומיידי. הגבלת חשבון בנק מונעת מהלקוח למשוך כספים באמצעות שיקים ולסירוב סיטונאי של שיקים הנמשכים על החשבון, ועלולה לגרום נזק כלכלי ותדמיתי קטסטרופלי, הכולל סגירת קווי אשראי בנקאיים ומסחרי (אצל ספקים), פגיעה במוניטין העסקי ונטישת לקוחות, לעיתים עד כדי מיטוט הפעילות והארגון לחלוטין.
מקרים של "הגבלה חמורה" מעמידים את הארגון בסכמה גדולה אף יותר. להבדיל מהגבלה רגילה של חשבון בנק, מתרחשת הגבלה חמורה כאשר הוגבל חשבון נוסף של "לקוח מוגבל" לפני תום תקופת ההגבלה הקודמת או במהלך שלוש השנים שלאחר סיומה. במצב כזה, כל חשבונות הבנק, וכן חשבונות שותפים וחשבונות בהם הוא מיופה כוח, יוגבלו לתקופה של שנתיים.
במרבית המקרים ניתן להסיר את הגבלת החשבון אם פועלים במהירות, בנחישות ובתוך המועד הקצוב לכך, שהוא עד 20 יום ממועד קבלת הודעת ההגבלה. בניגוד לדעה הרווחת, לרוב לא יבטל הבנק מרצונו הגבלה שכבר הוכרזה. זאת, מחשש לחשיפה משפטית, אחריות נזיקית ופגיעה באמינותו. במקרה כזה תגרום ההתנהלות אל מול הבנק להחמצת המועד הקצוב להגשת הערעור. לפיכך, מומלץ לרוב להימנע מהשחתת זמן יקר בניסיונות עקרים לשכנע את הבנק לבטל את ההגבלה (ככל שהוא אינו עושה כך מיידית עם הפניה הראשונה ובתוך 24-48 שעות). התנהלות עצמאית שכזו אל מול הבנק גם עלולה לשמש נגדכם בהמשך ולהגביל את מרחב התמרון המשפטי שלנו במסגרת הערעור.
התהליך כולל קיום פגישה דחופה (על-מנת לחסוך מזמנכם אנו ערוכים לקיומה ב"זום" בלא צורך בטרטור הלקוח והשחתת זמנו) לשם ניתוח נסיבות המקרה וקביעת אסטרטגיה מתאימה. לשם כך נדרשים לנו מסמכים רלוונטיים כמו הודעת ההגבלה, דפי חשבון, אישורי מסגרות ויתרות, והוכחות לאירועים בלתי צפויים שהובילו להיעדר כיסוי. חשוב לדעת כי ניתן לתקוף את סירוב השיקים במגוון רחב של טענות.
אם הסיכויים טובים, אנו ערוכים להגיש את הערעור ובקשה למתן צו מניעה זמני בתוך יום עסקים אחד (ובמקרים מיוחדים גם בתוך שעות ספורות) כנגד הגבלה או חסימת חשבונות בבנק. צו המניעה "יקפיא" את הגבלת החשבון עד להכרעת הערעור, ובמידה ופעלתם במהירות מספקת, הדבר ייעשה עוד לפני שאינדיקציית ההגבלה תגיע למאגרי המידע העסקיים והבנקאיים.
טיפול בצ'קים חוזרים והגבלות בנקאיות
איכות הייצוג, הניסיון והמומחיות הם המטים במקרים רבים את הכף. דוגמאות נפוצות למקרים בהם הצלחנו לבטל הגבלת חשבון כוללות עניינים הנוגעים למוטב השיק, כגון שיק שנמסר לביטחון או שיק שתמורתו שולמה מראש והופקד בטעות, או שיק שהופקד שלא במועדו. בנוסף, מחדלי הבנק, כגון חזרה מהבטחה לכיבוד השיק, הכשלת הפקדת סכום מזומן או פירעון חיסכון כדי לחזור למסגרת, והעדפת כיבוד חיוב אחר (וחשוב פחות) כמו הלוואה או כרטיס אשראי תוך יצירת חריגה מהמסגרת, יכולים להוביל לביטול ההגבלה.
יתר על כן, אירועים חריגים ובלתי צפויים, כגון גיוס חירום לשירות מילואים, פיטורין מעבודה, סירוב שיק מזכה שהופקד לחשבונכם, אירוע בטחוני או מלחמתי פתאומי שהוביל לירידת הכנסות, ושביתות או השבתות, עשויים לשמש כטענות אפקטיביות לביטול ההגבלה.
ביטול הגבלת חשבונות בנק בשל שיקים ללא כיסוי הוא תחום התמחות ייחודי המצריך ידע מעמיק, היכרות עם הפסיקה הרלוונטית. כאן מועילה במיוחד היכרות של עורך-הדין עם נציגי הבנקים ובנק ישראל, וניסיונו בכללים הבלתי כתובים הנוגעים להליך ייחודי זה. אנו מציעים ללקוחותינו ייצוג מקצועי ודחוף, המאפשר להם למזער נזקים כלכליים ולמנוע פגיעה במוניטין. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו מיד עם היוודע ההגבלה, על מנת שנוכל להעניק לכם ייעוץ משפטי מהיר ומקצועי, ולהגדיל את סיכויי הצלחתכם בביטול ההגבלה.
עורך דין מומחה לצ'קים חוזרים – קבוצת RNC
תהליך העבודה אצלנו מתחיל בלמידה שיטתית ומעמיקה של הלקוח, הצד שכנגד, ומאפייני הסביבה הייחודית בה פועל הלקוח. לאחר שלב זה, נבנית תוכנית פעולה מפורטת הכוללת אסקלציה יזומה ומדורגת, עד להגעה לפתרון מיטבי. ניהול מוצלח של משבר אינו מסתיים בהכרעה לטובת הלקוח, אלא ממשיך בחיזוקו והכנתו לקראת אתגרים עתידיים.
לקוחותינו נהנים מליווי אישי וצמוד, בכל זמן ובכל מקום, בארץ ובעולם באמצעות תכתובת משפטית בעשרות שפות שונות. אנו מבינים את הצרכים הייחודיים של לקוחותינו ומקפידים על זמינות מלאה, כדי להבטיח טיפול מהיר וממוקד בכל מצב. RNC גאה במערכות היחסים ארוכות השנים והייחודיות שנוצרו עם לקוחותיו, אשר ממשיכים להיוועץ ולהיעזר בנו גם שנים רבות לאחר סיום השירות הראשוני. מכתבי התודה הרבים המתקבלים במשרדנו הם ההוכחה הטובה ביותר להצלחתנו ולשביעות רצונם של לקוחותינו.
צריכים טיפול בצ'קים חוזרים לחשבון מוגבל? צרו איתנו קשר בטלפון 03-678-8888 או בדוא"ל Tomer@rnc.co.il ונשמח לעמוד לשירותכם.
דוגמאות להצלחות שלנו בביטול הגבלות חשבון
- עש"א 4762-09-19 ד"ר א.ר. נ' לאומי (פס"ד 11/11/19) – כב' השופטת אלט-פינצ'וק (ת"א) מקבלת הערעור בנוגע לשיק.
- עש"א 53121-07-19 א.ל.א. נ' בנה"פ (פס"ד 22/8/19) – כב' השופטת כרמית בן אליעזר (ראשל"צ) מקבלת הערעור בנוגע ל-24 שיקים.
- עש"א 40221-06-19 ד"ר א.ר. נ' לאומי (פס"ד 11/8/19) – כב' השופטת אלט-פינצ'וק (ת"א) מקבלת הערעור בנוגע ל-3 שיקים.
- עש"א 9886-06-19 י.ק. בע"מ נ' מזרחי (פס"ד 6/8/19) – כב' השופט יניב הלר (ב"ש) מקבל הערעור בנוגע ל-5 שיקים.
- עש"א 50329-06-19 י.א. בע"נ נ' לאומי (פס"ד 6/8/19) – כב' השופטת אלט-פינצ'וק (ת"א) מקבלת הערעור ומסירה 4 שיקים.
- עש"א 72413-02-19 ח. ב. ה. נ' לאומי (פס"ד 14/7/19) – כב' השופט מרדכי בורשטיין (י-ם) מקבל הערעור ומסיר 4 שיקים.
- עש"א 14529-02-19 א.מ. בע"מ נ' לאומי (פס"ד 14/6/19) – כב' השופט אהוד שוורץ (ת"א) מקבל הערעור ומסיר 3 שיקים.
- עש"א 67564-01-19 ב.ע. נ' לאומי (פס"ד 14/6/19) – כב' השופטת הדסה אסיף (חדרה) מקבלת הערעור ומסירה 2 שיקים
- עש"א 47808-02-19 ר. פ. נ' לאומי (פס"ד 15/5/19) – כב' השופט אהוד שוורץ (ת"א) מקבל את הערעור ומסיר 2 שיקים.
- עש"א 46421-02-19 מ.ב. נ' דיסקונט (פס"ד 17/4/19) – כב' השופטת אלט-פינצ'וק (ת"א) מקבלת הערעור ומסירה שיק.
- עש"א 61418-11-18 ג.י. נ' דיסקונט (פס"ד 3/4/19) – כב' השופט מ. פירר (ראשל"צ) מקבל הערעור ומסיר 8 שיקים.
- עש"א 8728-11-18 ב.א.ל.א. נ' בנה"פ (פס"ד 2/4/19) – כב' השופטת מ. קסלסי (י-ם) מקבלת את הערעור ומסירה 2 שיקים.
- עש"א 34004-01-19 י. ז. א. נ' בנה"פ (פס"ד 28/2/19) – כב' השופט י. שקד מקבל את הערעור ומסיר 4 שיקים.
- עש"א 25144-08-18 ש. א. נ' לאומי (פס"ד 21/2/19) – כב' השופטת ק. מילר (י-ם) מקבלת הערעור ומסירה 10 שיקים.
- עש"א 17991-12-18 ש. י. נ' מזרחי (פס"ד 11/2/19) – כב' השופט א. נבו (כ"ס) מקבל את הערעור ומסיר שיק ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 30212-07-18 י. ס. נ' בנה"פ (פס"ד 4/2/19) – כב' השופטת ד. פינשטיין (בית-שמש) מקבלת הערעור ומסירה שיק ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 28624-12-18 ר. ב. נ' בנה"פ (פס"ד 30/1/19) – כב' השופט א. גורדון (י-ם) מקבל את הערעור – מסיר 2 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 33721-11-18 ל. ל. נ' דיסקונט (פס"ד 22/1/19) – כב' השופט א. שוורץ (ת"א) מקבל את הערעור – מסיר 2 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 37524-11-18 א. ס. נ' בנה"פ (פס"ד 8/1/19) – כב' השופטת י. מישורי (עפ') מקבלת ערעור – מסירה 4 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 12841-10-18 ד. ח. נ' לאומי (פס"ד 3/1/19) – כב' השופטת ט. פרס (אש') מקבלת את הערעור – מסירה 2 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 20278-09-18 א. ט. נ' לאומי (פס"ד 2/1/19) – כב' השופטת ע. קויפמן (ב"ש) מקבלת הערעור – מסירה 5 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 70832-10-18 יב.ד. נ' אגוד (פס"ד 18/12/18) – כב' השופט א. שוורץ (ת"א) מקבל את הערעור – מסיר 6 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 68002-10-18 י.ב.ד. נ' לאומי (פס"ד 9/12/18) – כב' השופט א. שוורץ (ת"א) מקבל את הערעור – מסיר 5 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 26868-08-18 י.ב.ד. נ' לאומי (פס"ד 9/12/18) – כב' השופט י. שקד (הר') מקבל את הערעור – מסיר 7 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 19019-08-18 י.ב.ד. נ' לאומי (פס"ד 10/10/18) – כב' השופט י. שקד (הר') מקבל את הערעור – מסיר 9 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 8634-05-18 א. ק. נ' מזרחי (פס"ד 5/7/18) – כב' השופט א. ברגנר (פ"ת)מקבל את הערעור – מסיר 4 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 9093-04-18 ל.נ. נ' דיסקונט (פס"ד 25/5/18) – כב' שו' א. אייכנשטיין-שמלה מקבלת הערעור-מסירה 10 שיקים ממניין השיקים המסורבים.
- עש"א 24662-03-18 א. ל. נ' דיסקונט פס"ד 14/5/18) – כב' השופטת ל. הר-ציון (נת') מקבלת הערעור-מסירה 3 שיקים ממניין השיקים המסורבים.